fb pixel
aanbevolen-Wereldwijd, Wereldwijd

Chinese staatszender CGTN: Reportage over Xinjiang doet wenkbrauwen fronsen

Bron: Screenshot De Lantaarn

In een artikel, gepubliceerd door de Chinese staatszender CGTN, en geschreven door ene Laurène Beaumond, wordt beweerd dat er in de Chinese regio Xinjiang geen sprake is van genocide en schendingen van de mensenrechten. Maar de Franse krant Le Monde rapporteerde op woensdag dat volgens de registratiegegevens van de Franse regeringscommissie voor journalisten, deze verslaggeefster in werkelijkheid helemaal niet bestaat.

Nadége Rolland, een onderzoeker van de in de VS gevestigde denktank NBR, en Antoine Bondaz, een onderzoeker van de in Frankrijk gevestigde “Strategic Research Foundation” beweerden beiden ook dat Beaumond niet bestaat.

In het artikel beweert Laurène Beaumond een freelance reporter te zijn voor CGTN in Frankrijk. Zij schrijft dat zij Française is en vroeger in Parijs als journaliste heeft gewerkt. Zij beweert ook dat zij zeven jaar in China heeft gewoond en in de hoofdstad van Xinjiang heeft gewoond. In haar artikel zegt ze: “Ik denk niet dat de Xinjiang die door andere mensen beschreven wordt de Xinjiang is die ik ken”.

Een andere CCP-mediagroep, China Radio International (CRI) publiceerde op woensdag een commentaar van Beaumond waarin ze zei dat de plannen van Franse wetgevers om Taiwan te bezoeken “belachelijk” zijn. Ze moedigde hen aan om alle uitwisselingen met Taiwan te annuleren. CGTN heeft onlangs een vergunning gekregen om in Frankrijk in de Franse taal uit te zenden. Een onderzoeker van de in Frankrijk gevestigde ‘Strategic Research Foundation’ zegt dat het moeilijk voor te stellen is hoe het Chinese regime zo ver gaat als het creëren van nepverslaggevers.

Deel dit artikel en laat zo meer mensen weten over De Lantaarn

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on telegram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.